Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare på webbplatsen samtycker du till det. Läs mer

Mittbygge
Vald kommun

Mina ärenden

Här får du handledning rörande sidan "Mina Ärenden".

Sidan är en central samlingssida för dina ärenden men också startsida för att påbörja en ansökan eller återuppta en ansökan via någon av kommunens valbara tjänster.

Välj vad du vill göra på sidan - påbörja en ansökan, fortsätta med en sparad ansökan (vilket innebär att du startar samma tjänst igen) eller se ärendestatus!

Klicka på länkarna här under för att läsa mer om:

Klicka för större bild

Bildförklaring

För att nå sidan Mina ärenden måste du loggat in med e-legitimation. Efter att loggats in kommer du se alla dina "Pågående ärenden", "Dolda ärenden" och "Avslutade ärenden". Är det första gången som du använder e-tjänsterna är detta avsnitt tomt.

Här följer korta förklaringar till de olika momenten på sidan

  1. Visar var i portalen du befinner dig
  2. Visar vem som är inloggad i klartext
  3. Visar antalet pågående ärenden som jag har i alla kommuner där jag sökt
  4. Länk till sidan där jag kan se och komplettera mina egna uppgifter, hur jag valt att notifieras och att jag tagit del av regelverket kring PUL
  5. I vilken kommun jag är inloggad mot
  6. Listabox med valbara tjänster i inloggad kommun
  7. Knapp för att logga ut
  8. Länkhopp tillbaka till inloggad kommuns startsida (kommunsida)
  9. Flik med antalet Pågående ärenden
  10. Flik med antalet Dolda ärenden
  11. Flik med antalet Avslutade ärenden
  12. Mina pågående ärenden
  13. Viktig informationstext om när jag kan själv lkan komplettera i mitt ärende och hur jag gör för att återuppta en sparad ansökan eller anmälan.
  14. Övergripande information i ett ärende

Starta en ansökan

Arbetsgången visar vilka moment du ska göra upptill vänster på sidan

  1. Klickar på "Kommunens e-tjänster" och välj tjänst
  2. Läser igenom den kommunspecifika information som följer
  3. Klickar på knappen "Starta e-tjänst"
  4. Genomför ansökan

Fortsätta med en sparad ansökan

Arbetsgången visar vilka moment du ska göra upptill vänster på sidan

  1.  Klickar på listboxen "Kommunens e-tjänster"
  2. Välj samma tjänst som du påbörjade ansökan med
  3. Scrolla ned till och klicka på knappen "Starta e-tjänst"
  4. Markera aktivt att du vill fortsätta med den sparade ansökan
Tips!

Om återupptagen ansökan inte slutförs måste den sparas om

Bifogade handlingar måste bifogas igen

Mina ärenden

Arbetsgången visar vilka moment du ska göra på sidan mina ärenden

  1. Klicka på rubrikraden för att i detalj se vad som hänt i ärendet.
    Ärenden med ordet (Ny) visar att ny information finns (1).

    Ärenden med vit bakgrund innehåller ingen ny information

Klick för större bild

Detaljsida - Vad har hänt i mitt ärende

Efter att klickat på en rubrikrad i ett ärende på sidan "Mina ärenden" öppnas ärendets detaljsida. Beroende var i processen ditt ärende befinner sig har du fått olika meddelande.

 Generellt

  1. När din ansökan skickats får du en blankettkopia av ansökan. Blankettkopian består av ansökan samt bifogade handlingar (1)
  2. När ansökan registerats får du tre nya meddelanden från kommunen som införs i datumordning (2).
  3. Automatiskt skrivs ärendenumret in i ärendehuvudet (3).

Löpande

Allt eftersom ditt ärende fortskrider skickar kommunen nya meddelande. Det kan vara allt från begäran om komplettering, tilldelad handläggare när sådan inte tilldelats vid registering, löpande information i ärendet till olika besslut. När kommunen avslutat ärendet meddelas du varvid det går att flyttas över till "Avslutade ärenden".

Egen komplettering

Med varje registerat ärende får du en möjlighet att själv skicka in ny, kompletterade information till kommunen. Som exempel en ritning eller annan handling som du missade vid ansökan.

  1. Klickar på länken "Komplettera ärendet" för att få upp ett formulär där du kan bifoga önskat material.

Senast uppdaterad: 2017-02-17 Ansvarig för sidan: Mittbygge.se