Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare på webbplatsen samtycker du till det. Läs mer

Mittbygge
Vald kommun

Så använder du en tjänst

Här får du handledning i hur du startar en tjänst.

Logga in för att nå tjänsterna

Du måste vara inloggad för att kunna ansöka. Det krävs då antigen en privat E-legitimation eller en E-tjänstelegitimation för att kunna söka via ett företag eller organsiation.

Det är sökande som får återkoppling från kommunen i sitt ärende. Söker du som företag måste du använda en E-tjänstelegitimation utställd på företaget för att få del av informationen. Söker du som privatperson måste du använda samma e-legitimation som du använde för att logga in.

I några kommuner sker ansökan via blanketter. Då får du själv skicka in din ansökan till kommunen.

Starta en ansökan

  1. Klickar på "Kommunens e-tjänster" och välj tjänst
  2. Läser igenom den kommunspecifika information som följer
  3. Klickar på knappen "Starta e-tjänst"
  4. Genomför ansökan
  • Organisationer/företag måste använda E-tjänstelegitimation.
    Beställ e-tjänstelegitimation via denna länk hos Expisoft ABlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Alla organisationer/företag som ska använda tjänsterna måste använda Microsofts webb-läsare Internet Explorer 11 eller lägre.

Fortsätta med en sparad ansökan

I tjänsterna är det möjligt att spara en påbörjad ansökan för att senare återuppta den igen.

  1. Klickar på listboxen "Kommunens e-tjänster"
  2. Välj samma tjänst som du påbörjade ansökan med
  3. Scrolla ned till och klicka på knappen "Starta e-tjänst"
  4. Markera aktivt att du vill fortsätta med den sparade ansökan

Hur bifogar jag handlingar

Ritningar och övriga handlingar laddas upp när du genomför själva ansökan. En särsklid sida i tjänsten, Handlingar, har funktioner så att tex. ritningar kan laddas med ansökan.

Handlingar som du önskar komplettera ansökan med går att digitalt "Egen kompletttera" när din ansökan har registerats av kommunen. Då klickar du dig in i ditt ärende och "Egen kompletterar".

Vid nyregistering

  • Följ anvisning för "Strata en ansökan"
  • Vid egenkomplettering
  1. Inloggad klickar du på ditt ärende
  2. I ärendets detaljbilden klickar du på länken för komplettering
  3. Komplettera


Tips!

Om återupptagen ansökan inte slutförs måste den sparas om

Bifogade handlingar måste bifogas igen

  • Valt fel tjänst - klickar i listboxen och väljer om

Senast uppdaterad: 2018-10-09 Ansvarig för sidan: Mittbygge.se