Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare på webbplatsen samtycker du till det. Läs mer

Mittbygge
Vald kommun

Vi är anslutna till Mittbygges tjänster

Ska du söka bygglov i vår kommun? Då har du hittat rätt, detta och mycket mer kan du nämligen göra via denna portal.

En bekvämare vardag med våra tjänster

Du kan bekvämt och säkert ansöka om eller återuppta en påbörjad ansökan. Du kan också handlingskomplettera och följa alla dina befintliga ärenden. Detta oavsett datum, klockslag eller var du befinner dig i världen.

Inloggning till tjänsterna

Du måste logga in med e-legitimation. Inloggad kan du sedan välja att till exempel ansöka om bygglov eller se status i dina pågående, dolda (då sökande själv valt att dölja ett ärende tills vidare) som avslutade ärenden.

Inloggning till tjänsterna för företag/organisationer

För företag så krävs det att du har en e-tjänstelegitimation från Expisoft AB, Internet explorer 11 eller lägre, samt programmet  Nexus personal. Här hittar du mer information om vad som behövs. Du kan alternativt ansöka som ombud, se nedan.

Ansök som ombud

Du kan ansöka som ombud för ett företag eller organisation. Då väljer du att trycka på ombudsknappen väl inne i e-tjänsten och sedan kan du skriva in en annan byggherre och fakturamottagare.

Bygglov för kyrkstugor, dispens från strandskydd och beställning av nybyggnadskarta

Bygglov för kyrkstugor finns inte som e-tjänst utan som en blankett.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Ansökan om dispens från strandskydd finns inte heller i mittbygge utan sökes på blankettlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Beställning av nybyggnadskarta har en egen e-tjänst som du finner härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Avgifter

Att använda tjänsterna är kostnadsfritt men vi tar ut en avgift för handläggningen av en ansökan, anmälan eller beställning. Avgifterna tas ut i enlighet med en taxa som kom­­­munfullmäktige har bestämt.

Tänk på att en insänd ansökan, anmälan eller beställning, som du av olika skäl inte har möjlighet att fullfölja eller väljer att dra tillbaka, ändå kan innebär kostnader för dig. Detta gäller även vid avslag.

Vår sida

Oavsett var du befinner dig i portalen når du denna sida genom att klicka på länken ”Tillbaka till kommunens startsida” överst på sidan.


Kundtjänst

Öppettider
Kundtjänsten som finns i Stadshuset, Rådstugatan 11 har öppet mellan klockan 08.00-17.00 måndag-fredag.

Telefon till kundtjänsten: 0920 - 45 30 00
E-post: lulea.kommun@lulea.se

Senast uppdaterad: 2019-03-19 Ansvarig för sidan: Stadsbyggnadsförvaltningen, avdelning miljö och bygg